środa, 16 listopada 2016

Komu zależy na edukacji?

Proste pytanie, czy jednak odpowiedź padnie od razu, bez zastanowienia. Jak często zastanawiamy się nad tematami związanymi bądź co bądź z naszymi dziećmi. Należałoby raczej zapytać bardziej wprost i osobiście. Czy ty martwisz się o edukację? Edukację nie tylko twojego dziecka. O edukację jako o system, od którego zależy tak wiele, bo jest jednym z wielu naczyń połączonych w całość. Czy widzisz tylko sprawdziany, nieusprawiedliwione godziny i postawione jedynki?
Samo myślenie nie wystarczy. Potrzebne jest jeszcze działanie. Wprowadzenie w życie naszych przemyśleń. Może nie od razu jako namacalne zmiany, ale jako dyskusja o dręczących wątpliwościach. Kiedy przedyskutujemy to i owo, trzeba poszukać ludzi, którzy będą w stanie i mają ochotę wywierać nacisk na system w celu modyfikowania jego struktur. Tempo życia rośnie, zmiany następują po tak krótkim czasie, że sztywność przygotowania może uniemożliwić jednostkom możliwość reagowania z oczekiwanym skutkiem. Edukacja musi być bardziej spersonalizowana, by uwzględniać osobnicze predyspozycje. Czas manufakturalnej i przemysłowej produkcji wykształcenia minął. Dziś w dwudziestym pierwszym wieku musimy zastosować metody, które rozwiniemy i udoskonalimy w przyszłości. Ćwiczenia odpowiedzi! Ciągłe ćwiczenie, permanentny cykl treningowy, doskonalący idee, może przynieść pożądane efekty. Warto też zapytać samych siebie, czy mamy dość siły i odwagi, by rzucić się w wir niosący zmiany.
Gdzie szukać, w takim razie inspiracji?
Trzeba śledzić badania naukowe w tej i pokrewnych dziedzinach. Należy starać się i być z nimi na bieżąco, by móc włączyć się w dyskusję, a później w działanie. Każda zmiana ma trzy etapy wstępne, przygotowujące ziszczenie się zamierzeń. Po pierwsze potrzebna jest krytyka. Możliwość dostrzeżenia rzeczy źle funkcjonujących. Po drugie musisz mieć pogląd na stan docelowy, czyli wizję. I wreszcie po trzecie należy opracować teorię, według której zmiana będzie realizowana.

Jak każdy rozbudowany system edukacja nie jest monolitem odpowiedzi. Składa się z wielu odłamów, dróg i nakładających na siebie i krzyżujących się ze sobą interesów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz